مثلث عکاسی یا مثلث نوردهی چیست؟؟؟

هنگام شروع عکاسی زمانی اوضاع پیچیده تر می شود که حرف از اصطلاحات ldquo;Stoprdquo; و ldquo;گام نوریrdquo; به میان می آید، این اصطلاحات غالبا در موقعیت های مختلف به جای یکدیگر به کار می روند. ما تصمیم داریم در این مقاله درباره گام های نوری یا مثلث نوردهی صحبت کرده و این راز را برای تان قابل فهم تر کنیم همچنین دلیل اهمیت این موضوع را برای عکاسان تازه کار شرح می دهیم.

1) گام های نوری یا مثلث نوردهی

گام های نوری سه ضلع دارند که دیافراگم، سرعت شاتر و ISO این اضلاع را تشکیل می دهند که همان مثلث نوردهی می باشند. این سه ضلع مثلث نوردهی با هم کار می کنند تا نور مورد نیاز عکس را تشکیل دهند. اگر یکی از این سه ضلع به طور دائم عوض شود، حداقل یکی دیگر از ضلع ها باید ثابت بماند.

2)گام نوری!

قبل از اینکه بخواهیم مسائل را برایتان توضیح بدهیم، باید در مورد تک تک این ضلع های مثلث نوردهی توضیح بدهیم. برای فهمیدن گام های نوری شما باید تک تک ضلع های گام نوری و مثلث نوردهی بفهمید که این همان کلید درک درست گام نوری است. گام نوری در عکاسی، به نصف کردن یا دو برابر کردن گام هایی که نوردهی را تشکیل می دهند، اشاره می کند. هر عکسی که توسط عکاس گرفته می شود احتیاج به مقدار معینی از نور برای نوردهی دارد. اضافه کردن نوردهی با یک گام نوری یا دو برابر کردن نوردهی باعث می شود که در یک محیط تاریک، بتوان عکس روشن تری داشت. در عوض کاهش نوردهی با یک گام نوری (یا نصف کردن آن) در یک محیط پر نور، تصویر را تیره تر می کند.

حالا چطور می توانیم یک گام نوری را اضافه یا کم کنیم؟ برای این کار، لازم است که دیافراگم، سرعت شاتر و یا ISO را تغییر بدهیم. در ادامه به هرکدام از این گام ها به صورت جداگانه نگاهی خواهیم انداخت.

2) سرعت شاتر

سرعت شاتر همان مدت زمانی است که نور به سنسور برخورد می کند که به صورت کسری از ثانیه اندازه گیری می شود. احتمالا سرعت شاتر آسان ترین گام نوری برای یادگیری است. برای دو برابر کردن نوری که به سنسور برخورد می کند، باید مدت زمان نوردهی را دو برابر کنیم. برای مثال سرعت شاتر را از 1/60s به 1/30s تغییر بدهیم که این عمل باعث اضافه شدن یک گام نوری می شود چون شاتر دو برابر زمان عادی باز خواهد ماند. به همین مقیاس زمانی که سرعت را از 1s به 1/8s تغییر می دهیم، نوردهی در سه گام کاهش خواهد یافت. چرا؟ چون از 1s تا 1/2s یک گام محسوب می شود، بعد از آن از 1/2s تا 1/4s هم یک گام دیگر و در آخر از 1/4s تا 1/8s که تمام این ها با یکدیگر سه گام محسوب می شود که بیشترین زمان باز ماندن شاتر است.

3) دیافراگم

روزنه ی روی لنز دوربین در اصل همان دیافراگم است که به نور اجازه ی وارد شدن را می دهد. هرچقدر که این روزنه بزرگ تر باشد سنسور نور بیشتری را دریافت می کند. در حقیقت هر زمانی که روزنه را بیشتر باز کنید، نور تصویر دو برابر می شود. از طرف دیگر، اگر روزنه را کمتر باز کنید، تنها نیمی از نور موجود در محیط به سنسور خواهد رسید و همانطور که حدس می زنید؛ این عمل در مثلث نوردهی باعث تاریک شدن عکس خواهد شد.

حالا بدون اینکه بخواهیم اصول فنی عکاسی را در نظر بگیریم، باید بدانیم که سایز روزنه، نسبتی است که به گام نوری مربوط می شود. از لحاظ ریاضی این عمل مساوی با فاصله ی کانونی لنز نسبت به قطر لنز است. در نگاه اول این مقایسه در گام نوری می تواند گیج کننده به نظر بیاید. شماره ها به هیچ وجه معنایی نمی دهند و عجیب به نظر می رسند. حتما این سوال برایتان پیش می آید که چرا مقادیر کوچک تر با دهانه های بزرگتر و همینطور مقادیر بزرگ تر با دهانه های کوچکتر مطابقت دارند! برای اینکه به راحتی متوجه این موضوع شوید، ادامه ی مطلب را بخوانید.

باید از لحاظ ریاضی به این موضوع نگاه کرد که چرا گام نوریِ بیشتر به میزان باز بودن روزنه کمتر و یا گام نوری کمتر به روزنه ی بازتر اشاره دارد؟ نگران نباشید؛ سعی خواهیم کرد که این عملیات ریاضی را در ساده ترین شکل ممکن انجام دهیم.

فرمول نسبتی که در بالا به آن اشاره کردیم به صورت زیر می باشد:

گام نوری= فاصله کانونی / قطر

و برای تنظیم مجدد آن بر روی قطر:

قطر= فاصله کانونی / گام نوری

معنی این فرمول ها این است که می توان در هر فاصله ی کانونی، با تقسیم کردن فاصله ی کانونی بر گام نوری، قطر دیافراگم را به دست آورد. زمانی که شما فاصله ی کانونی را بر گام نوری با شماره ی زیاد تقسیم می کنید، نتیجه اش قطری با مقدار کوچک می شود، بنابراین روزنه کوچک خواهد بود. در مقابل اگر شما همان فاصله ی کانونی را در گام نوری کوچکی تقسیم کنید، قطر بزرگتری بدست خواهید آورد، قطر بزرگ هم به معنای روزنه ای بازتر است که نور بیشتری را عبور می دهد.

همینطور معلوم شد که در باز شدن دو برابر روزنه ی لنز، لازم است که گام نوری در ریشه ی دوم (1.414) تقسیم شود. به همین دلیل گام های نوری در کنار اعداد عجیب به نظر می رسند و شما را گیج می کنند. در نصف شدن نور، گام های نوری باید در ریشه ی دوم ضرب شوند.

اگر فکر می کنید احتیاج دارید تا این مسئله را برای خودتان به اثبات برسانید، تنها لازم است کمی هندسه و ریاضی بلد باشید. یادتان است که محیط دایره را چگونه به دست می آوردیم؟

محیط= (عدد پی تقسیم بر 4) * قطر به توان دو

همیشه سعی کنید با استفاده از گام های نوری مختلف، محیط روزنه ی لنز را نسبت به فاصله ی کانونی 50mm حساب کنید. همانطور که شما مقیاس گام نوری را افزایش می دهید خواهید دید که محیط هم دو برابر خواهد شد.

4) ISO

آخرین متغیر در گام های نوری ISO است، در زبانی ساده تر، می توانید ISO را همان حساسیت سنسور دیجیتالی در نظر بگیرید (هرچند ISO خیلی پیچیده تر از این موضوع است). ISO در مقادیر بالا به این معنا است که سنسور برای نوردهی مناسب ، نیازی به جمع کردن نور زیاد ندارد. مقادیر کم ISO هم به این معنا است که سنسور در معرض نوردهی بیشتری قرار خواهد گرفت.

مقیاس ISO به صورت فرمول بالا است و مثل سرعت شاتر، فهمیدن این مقیاس هم خیلی سخت نیست. دو برابر کردن ISO برابر است با افزایش در معرض نور قرار گرفتن یک گام نوری.

5) ایده ی سطل

از لحاظ ریاضی برای هر عکسی، تنها می تواند یک حالت نوردهی مناسب وجود داشته باشد. هرچند، صدها ترکیب از دیافراگم، سرعت شاتر و ISO وجود دارد که می توان از آن ها برای درست کردن نوردهی استفاده کرد. ترکیبی که ما انتخاب می کنیم رابطه ای مستقیم با دید هنری مان برای عکس دارد. اما در حال حاضر تنها، چگونگی کار کردن گام های نوری را خواهیم دید.

در هر مقدار از نوردهی، اگر یکی از سه گام نوری تغییر پیدا کند، باید یکی از گام های نوری دیگر یا هر دوی آن ها در مسیر مخالف با گام نوری که تغییر کرده تنظیم شوند. برای مثال، اگر تصمیم دارید که سرعت شاتر خود را در دو گام کاهش دهید، لازم است که دیافراگم یا ISO خود را هم دو گام افزایش دهید. همچنین می توانید هم ISO و هم دیافراگم را یک گام تغییر دهید تا نتیجه اش یکسان باشد.

برای درک درست این مطلب، به جای نور، از باران استفاده می کنیم و پر شدن سطل را هم به عنوان جذب نور در نظر خواهیم گرفت که نوردهی در اصل همان مقدار کلیِ آبی است که در سطل جمع خواهد شد. و نوردهی را یک گالن در نظر خواهیم گرفت.

در این مقایسه ldquo;سرعت شاترrdquo; در واقع همان مقدار زمانی است که سطل را در محیط باز زیر باران می گذاریم تا پر شود. شدت بارش همان ldquo;دیافراگمrdquo; ما است و بارندگی شدید مثل یک دیافراگم باز می ماند (با گام نوری پایین) در حالی که بارش کم مثل دیافراگم بسته است (با گام نوری بالا).

در آخر، عرض سطل را همان ISO در نظر می گیریم. حالا همه ی سطل ما یک گالن برای اندازه گیری نوردهی است. هرچند، اگر سطل ما گسترده و با عمقی کم (ISO بالا و حساس) باشد با سرعتی بالاتر از یک سطل بلند و با عرضی کم (ISO پایین) پر می شود.

شکل های مختلفی از این نسبیت برای مثلث نوردهی وجود دارد که می توانیم با آن سطل یک گالنی را پر کنیم. برای اینکه اوضاع را کمی ساده تر و قابل فهم تر کنیم، اینطور بیان می کنیم که وقتی یکی از متغیر ها را تغییر می دهیم، می گذاریم دو متغیر دیگر هم تغییر کنند. اول ISO را درست می کنیم، اگر دو سطل داشته باشیم که هر دو یک شکل باشند، می توانیم یکی از آن ها را در زمان کم در مقابل باران شدید قرار دهیم تا یک گالن سطل پر شود و یا اینکه سطل دیگر را در مدت زمان طولانی تری در مقابل باران کم قرار بدهیم تا یک گالن سطل پر شود. هرچند، این را باید بدانیم که اگر سطل را در مدت زمان طولانی در مقابل باران شدید قرار دهیم، آب به بیرون از سطل به روی زمین می ریزد. یعنی نور بیش از حد به عکس می خورد! در مقابل، اگر سطل را در باران کم و در مدت زمان طولانی بگذاریم باعث می شود سطل خالی بماند. یعنی نور کافی به عکس نمی رسد!

در شکل دیگری از ماجرا، در نظر می گیریم که باران در یک حالت ثابت می بارد، حالا اگر سطل پهن داشته باشیم نیازی نیست که زمان زیادی آن را در مقابل باران قرار بدهیم تا یک گالن پر شود. هرچند، اگر سطلی کم عرض را در مقابل همان باران بگذاریم، زمان بیشتری لازم است تا سطل به طور کامل پر شود.

و در آخر، زمان را یک اندازه در نظر می گیریم و برای جمع کردن یک گالن آب، سطل پهن با عمقی کم را در مقابل باران کم قرار می دهیم و یا می توانیم سطلی کم عرض و بلند را در مقابل بارانی شدید در همان بازه ی زمانی قرار دهیم تا دقیقا یک گالن آب به دست بیاوریم.

همانطور که در مقاله مثلث نوردهی یاد گرفتید، ترکیب ldquo;سرعت نورrdquo;، ldquo;دیافراگمrdquo; و ldquo;ISOrdquo; هستند که بازده یک گالن از ldquo;نوردهیrdquo; را تشکیل می دهند. حالا سوال این است که آیا ممکن است که ترکیبی از ترکیب دیگر بهتر باشد؟ خب، پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شما به عنوان عکاس چه نگاهی به عکستان و سوژه ی عکاسیتان داشته باشید. فهمیدن این موضوع مهم است که اگر شما یک متغیر را در گام های نوری، کم یا زیاد کنید، باید یک یا دو گام نوری دیگر را هم به همان اندازه کم یا زیاد کنید تا با هم برابر شوند.

مثلث عکاسی یا مثلث نوردهی چیست؟؟؟

گام ,نوری ,یک ,نوردهی ,سطل ,ی ,گام نوری ,است که ,را در ,گام های ,مثلث نوردهی ,مثلث نوردهی چیست؟؟؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

haftdarya safeschoolsanddesired THink؛ راهکارهای آموزش و یادگیری زبان‌های خارجه خلاصه کتاب قواعد فقه 1 محقق داماد پیام نور ویژگی های مدرسه خوب کتاب نیاز مطلب student هر چی که بخوای layecharom